Zegarki Vratislavia Conceptum – czas po wrocławsku

Marki zegarków, Nowości, Zegarki

Polskie marki zegarkowe w ostatnich latach przeżywają swoisty renesans. Taki stan rzeczy szalenie mnie raduje i napawa dumą, bo oto w kraju nad Wisłą, który bądź co bądź na zegarkowej mapie świata nie figuruje, powstają czasomierze naprawdę wysokiej klasy. Nie ma w tym nic dziwnego – rodzime marki rezygnując z seryjnej produkcji, własnej sieci dystrybucji i tradycyjnych form reklamy, są w stanie zaproponować znacznie więcej za znacznie mniej niż masowo produkowana konkurencja. W dzisiejszym tekście pochylimy się nad ofertą Wrocławskiego microbrandu – Vratislavia Conceptum, który na rynku obecny jest już od 8 lat.

Dzięki swojej względnie długiej obecności na rynku (tak wiem, że jeśli za punkt odniesienia przyjąć marki japońskie bądź szwajcarskie, 8 lat jest wiekiem śmiesznie małym – mówimy tu jednak o rodzimych producentach) Vratislavia Conceptum zdążyła nabyć cennego doświadczenia, oraz zyskać rozpoznawalność wśród miłośników czasomierzy. Jako że brand wypuszcza niewiele zegarków i nowości pojawiają się rzadko, wrocławski producent może sobie pozwolić na długie fazy projektowe i dopieszczanie każdego detalu tworzonego zegarka – to luksus, którego często nie mają masowi producenci. Dodatkowym smaczkiem jest tu fakt, iż każdy wyprodukowany przez Vratislavia Conceptum zegarek wypuszczany jest na rynek w krótkiej, limitowanej serii – z reguły ilość egzemplarzy mieści się w przedziale 100-200 sztuk. Za każdym produktem stoi też ciekawa historia będąca zalążkiem jego projektu. Za inspiracje służą tu jednako architektura, motoryzacja czy historia. Przyjrzyjmy się najciekawszym dostępnym obecnie zegarkom spod szyldu Vratislavia Conceptum.

Vratislavia Conceptum Architekt Automatic

Vratislavia Conceptum Architekt Automatic jest owocem wielkiej fascynacji architekturą (architektoniczne motywy pojawiają się w bardzo wielu modelach Vratislavia Conceptum), oraz zamiłowania do prostych, oszczędnych form nastawionych na utylitaryzm. Przejawem tych inspiracji jest tu chociażby tarcza tego zgrabnego (średnica 40,5 mm, czyli jak na współczesne standardy niewielka) zegarka. Główne skrzypce gra tu kolor popielato-szary, stanowiąc tło dla białych i niebieskich detali. To połączenie stonowane jednak z pewnością nie nudne. Wracając jednak do wspomnianego wcześniej utylitarnego podejścia, zwróćmy uwagę na wskazówki, a konkretnie na fakt, że każda z nich otrzymała własną podziałkę – niby mały detal, a dzięki niemu czytelność zegarka jest po prostu fenomenalna. Aż dziw, że takie rozwiązanie, jest tak rzadko stosowane przez producentów. Na uwagę zasługuje również wypukłe szkło szafirowe, okolone wystającym poza bryłę koperty bezelem – to ciche echo czasomierzy z lat 70′ nadaje Vratislavia Conceptum Architekt Automatic lekko vintage’owego charakteru, który jednak jest tu jedynie przystawką do wysmakowanej stylistyki, a nie daniem głównym. Dekiel skrywający porządny werk automatyczny (Citizena Miyot’y 9015 chyba nie muszę Wam przedstawiać 😉 ) zdobny jest w efektowną grafikę – ciekawą syntezę Modulor Le Corbusier i Człowieka Witruwiańskiego Leonarda Da Vinci (czyli dwóch dzieł obrazujących idealne proporcje). Vratislavia Conceptum Architekt Automatic powstał w liczbie 150 numerowanych egzemplarzy.

Zegarek męski Vratislavia Conceptum Chronograf WZ.2

Zegarek męski Vratislavia Conceptum Chronograf WZ.3

Vratislavia Conceptum Form & Function LE100

Vratislavia Conceptum Form&Function LE100

Wystarczy jeden tylko rzut oka na Vratislavia Conceptum Form&Function LE100 by dostrzec jakim nurtem wzornictwa jest on inspirowany. Model ten stanowi zegarkowy hołd dla architektury modernistycznej, a w szczególności nieśmiertelnego Bauhausu. Muszę uczciwie przyznać, że szalenie podoba mi się sposób w jaki do bauhausowej stylistyki podeszła
Vratislavia Conceptum. Polskiemu producentowi udało się uniknąć pułapki, w którą wpada znakomita większość marek obracających się w spektrum tej szkoły designu – wtórności. Uważam, że o ile sama bauhausowa stylistyka jest czymś pięknym i ponadczasowym, to zbyt wiele brandów podchodzi do niej w sposób odtwórczy, nie wnosząc do tematu niczego nowego. Vratislavia doprowadziła w modelu Vratislavia Conceptum Form&Function LE100 do idealnego kompromisu pomiędzy zachowaniem własnego, unikalnego charakteru, a zmieszczeniem się w wąskich, bądź co bądź, ramach Bauhausu. Klasyczna biała tarcza została tu zestawiona z niebieskimi wskazówkami i subtarczami ozdobionymi koncentrycznym szlifem. Wypukłe szafirowe szkło z antyrefleksyjną powłoką sprawiają, że patrzenie na tarczę Vratislavia Conceptum Form&Function LE100 to czysta przyjemność. Ciekawie jest również od strony dekla, bo ten posłużył za tło dla graweru upamiętniającego wystawę mieszkaniową WUWA zorganizowaną w 1929r we Wrocławiu (WuWa, niem.Wohnungs- und Werkraumausstellung = Wystawa mieszkania i miejsca pracy) której 90-ta rocznica przypadała w 2019r. Ten, moim zdaniem najładniejszy obecnie, zegarek Vratislavi powstał w liczbie jedynie 100 egzemplarzy.

Vratislavia Conceptum Royal Europe Automatic

Vratislavia Conceptum Royal Europe Automatic to klasyczny męski zegarek w niebanalnym wydaniu. Muszę przyznać, iż jestem pod dużym wrażeniem tego, jak Vratislavia Conceptum podchodząc do klasycznych zegarkowych form, potrafi wydusić z nich nową jakość, nadać jakiś pierwiastek świeżości. W moim odczuciu dokonanie tego, bez popadania w przerost formy nad treścią, jest prawdziwą sztuką. Tym bardziej, że w przypadku modelu Vratislavia Conceptum Royal Europe Automatic wspomniany efekt osiągnięto, operując naprawdę ograniczoną paletą środków. Ot bardziej zaakcentowano dwupłaszczyznowy bezel, a kopercie nadano nieco surowego charakteru (ostre krawędzie, szczotkowanie) – niby zmiany marginalne, a efekt widać na pierwszy rzut oka. Daniem głównym jest tu jednak tarcza. Kolor, który nazwałbym szaro-niebieskim w połączeniu z grubym szlifem słonecznym i zaakcentowaną fakturą tarczy sprawia po prostu fenomenalne wrażenie. Niestety zdjęcia zupełnie nie oddają tego, jak pięknie wspomniany cyferblat gra światłem i jak zmienia się jego barwa zależnie od kąta padania tegoż. Vratislavia Conceptum Royal Europe Automatic jest zegarkiem inspirowanym historią średniowiecznej Europy, czego wyraz stanowi wizerunek piastowskiej korony, umieszczony na przeszklonym deklu zegarka. Powstało jedynie 150 egzemplarzy tego limitowanego czasomierza.

Zegarek męski Vratislavia Conceptum Form&Function LE200

Zegarek męski Vratislavia Conceptum Form&Function LE100

Vratislavia Conceptum Avantgarde Sport

Vratislavia Conceptum Avantgarde Sport to od strony zamysłu prawdziwy miszmasz. Stylistycznie mamy tu do czynienia bowiem z melanżem inspiracji architektonicznych, motoryzacyjnych i oczywiście horologicznych. To nie mogło się udać, prawda? Jakimś jednak, zupełnie dla mnie nie pojętym cudem, się udało. Efektem tej wybuchowej mieszanki stylów i inspiracji jest męski zegarek zamknięty w czarnej stalowej kopercie, o szerokości zaledwie 30 mm. Zaoblone krawędzie boczne i frezowania pod i nad cyferblatem są nawiązaniem do sztukaterii wrocławskich kamienic. Rzymskie cyfry to ukłon w stronę klasycznych zegarów gabinetowych, ale już fakt, że nie są drukowane/nakładane, a grawerowane laserowo odnosi się do współczesnego industrialnego wzornictwa. Kolorystyka, faktura paska i kształt wskazówek to motoryzacja pełną gębą. Powtórzę raz jeszcze – nie pojmuję jakim cudem wrocławiakom udało się z tej stylistycznej gwatmaniny przyrządzić danie, które jest nie tyle zjadliwe, co wręcz wyborne. Owszem nie jest to potrawa dla każdego i docenią ją zapewne głównie zegarkowi smakosze, nie zmienia to jednak faktu, iż model Vratislavia Conceptum Avantgarde Sport to zegarek bardzo, bardzo udany i co równie ważne, niebanalny i nowatorski. O tym jak bardzo odbiorcom przypadł on do gustu niechaj świadczy fakt, że ze 100 początkowo dostępnych egzemplarzy, zostało jedynie kilkanaście.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>